درحال بارگذاری...

بیمه کشاورزی چیست؟

دسته بندی: بلاگ پروازیاران سیرنگ

بیمه کشاورزی چیست؟


بیمه کشاورزی چیست؟

بیمه کشاورزی چیست و چه فایده‌ای دارد


 

محصولات کشاورزی ثمره ماه‌ها تلاش و زحمت کشاورزان هستند. این محصولات همیشه در معرض آفت‌ها و خطراتی مانند سیل قرار دارند و ممکن است در مدتی کوتاه از بین بروند. بیمه کشاورزی در این شرایط به کار کشاورزان می‌آید. البته این بیمه در کنار محصولات کشاورزی برای بیمه دام هم کاربرد دارد و دامداران می‌توانند دام‌های خود را در برابر بیماری‌های مختلف و سایر خطرها بیمه کنند. در ادامه می‌گوییم بیمه کشاورزی چیست؟ شرایط و انواع بیمه کشاورزی کدامند؟

 

بیمه کشاورزی چیست و چه فایده‌ای دارد؟

 

در ابتدا پوشش بیمه کشاورزی فقط محدود به محصولات کشاورزی، زراعی و باغی بود؛ اما اکنون محصولاتی مانند: دام، زنبور عسل، کرم ابریشم، آبزیان پرورشی، طرح‌های جنگلداری، مرتع‌داری و آبخیزداری هم تحت پوشش قرار می‌گیرند.

 

چرا محصولات کشاورزی را بیمه می‌کنند؟

 

در حالت کلی، ۱۵۷ محصول دامی و شیلاتی را می‌توان با بیمه محصولات کشاورزی بیمه کرد.  همچنین حوادث تحت پوشش این بیمه شامل: تگرگ، طوفان، خشکسالی، زمین لرزه، سیل، سرمازدگی، یخبندان، آتش سوزی، صاعقه، آفات و امراض نباتی عمومی و قرنطینه‌ای و امراض حیوانی هستند. به عبارتی باید گفت که بیمه محصولات کشاورزی، هم برای کشاورزان و هم افراد فعال در دیگر حوزه‌های مرتبط، قابل استفاده و خریداری است.

 

بیمه کردن محصولات کشاورزی چگونه است؟

 

بیمه محصولات کشاورزي شامل دو نوع صندوق می‌باشد:

 

صندوق بیمه بانک کشاورزیصندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان و عشایرمزایای بیمه کشاورزی چیست؟

 

در اینکه کشاورزی قطب اقتصادی کشور است، هیچ شکی نیست. جدا از اینکه محصولات کشاورزی برای تأمین نیازهای غذایی کشور نیاز هستند، یکی از منابع اصلی درآمدی بسیاری از کشورها، از جمله ایران، است. از طرفی، از آنجا که کشاورزان و دامداران برای فعالیت‌های خود اقدام به دریافت وام می‌کنند، حفظ محصولات، اهمیت زیادی پیدا خواهد کرد. از این رو، در چنین مواقعی، خرید بیمه محصولات کشاورزی ضروری است.

 

در حالت کلی مزایای بیمه کشاورزی شامل موارد زیر است:

 

ترغیب کشاورزان و دامداران به تولید محصولات بیشترکاهش خسارت‌های وارد شده به محصولاتافزایش قدرت تعاونی‌های روستایی و درگیر شدن کمتر کشاورزان و دامداران به بدهی‌های ناشی از خسارت‌هاایجاد تعادل بین تولید و مصرفترغیب کشاورزان و دامداران به استفاده از فناوری به روزامیدوار بودن کشاورزان و دامداران نسبت به جبران خسارت‌ها در زمان بحرانکاهش مهاجرت به شهرهاصندوق بیمه کشاورزی چیست؟

 

این صندوق جهت حمایت از کشاورزان و دامداران در سال 1358 توسط شورای انقلاب اسلامی مصوب و تشکیل شد. وظیفه اصلی این صندوق کمک به ادامه ی تولید محصولات کشاورزی و دامدارانی است که محصولاتشان بر اثر حوادث طبیعی و قهری دچار خسارت شده‌ است.

 

نکات مهم در مورد صندوق بیمه محصولات کشاورزی

 

این صندوق در سال 1383 تصویب شد. این صندوق دارای 3 نوع مستمری است:

 

مستمری بازنشستگیمستمری فوتمستمری از کار افتادگی کلکشاورزان چگونه می توانند خود را بیمه کنند و حقوق بازنشستگی بگیرند؟

 

کشاورزان و دامداران می‌توانند با پرداخت مبلغ سالانه به صندوق بیمه کشاورزی روستاییان و عشایر بعد از چندین سال نسبت به شرایط سنی بازنشسته شوند. همچنین تاریخ واریز بیمه کشاورزی سالانه است.

 

شرایط بازنشستگی بیمه کشاورزی تامین اجتماعییکی از شرایط بازنشستگی بیمه کشاورزی این است که فرد مورد نظر بالای 65 سال سن داشته باشد ودارای سابقه بیمه 15 سال باشد.یکی دیگر از شرایط بازنشستگی پرداخت 30 سال بیمه است.چرا بیمه کشاورزی اهمیت دارد؟

 

در حقیقت وقتی کشاورزها و دامداران بدانند که در هنگام خسارت به محصولاتشان، راهکاری برای جبران وجود دارد، با انگیزه بیشتری کار می‌کنند. متأسفانه هر ساله، بسیاری از محصولات به دلیل عوامل مختلفی از بین می‌روند. عواملی که کشاورزان و دامداران هیچ تقصیری در آن ندارند. در این حالت، اگر آن‌ها محصولات خود را بیمه کرده باشند، حداقل خیالشان از بابت کاهش صدمات راحت‌تر خواهد بود. البته در حال حاضر، برای گرفتن وام از بانک کشاورزی، بیمه کردن ضروری است.

 

نکات مهم در مورد صندوق بیمه محصولات کشاورزیمحصولات کشاورزی بیمه پذیر باشد.در زمان مشخص قرارداد بسته شود.مدارک مالکیت کشاورزان احراز شود.پرداخت کامل حق بیمه و امضا پیمان‌نامه.بازدید از کلیه موارد بیمه شده توسط کارشناسان بیمه قبل از عقد قرارداد.

 

برای کاهش ریسک و استرس‌های موجود بعد از کشت محصولات و کارهای تولیدی حتماً محصولات خود را بیمه کنید. با بیمه کردن محصولات کشاورزی در صورت حادثه دیدن محصولات بیمه خسارت محصولات را بعد از کارهای کارشناسی به شما پرداخت می‌کند.

 

برای بازنشستگی خود حتماً برنامه‌ریزی داشته باشید. با پرداخت مبلغی سالانه به‌حساب صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان و عشایر می‌توانید از مزایای این صندوق استفاده کنید. مستمری از کار افتادگی و مستمری بازنشستگی می‌تواند دغدغه آینده شمارا کاهش دهد.

پهپاد کشاورزی سیرنگ : 09916434964



علیرضا رحیمی، تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۸


بیمه کشاورزی بیمه علیرضا رحیمی

این مطالب را هم بخوانید!

گل های مناسب اتاق خواب

در این مقاله به بررسی تعدادی از گل هایی که مناسب فضای اتاق خواب هستند، می پردازیم؛

ادامه مطلب »

آفات مختلف درختان هلو و شلیل(2...

قبلا درباره درخت هلو و شلیل و همینطور آفات آنها صحبت کرده بودیم. اکنون به بررسی مهم ترین آفات و بیماری های درختان هلو و شلیل میپردازیم.

ادامه مطلب »

بیماری های گندم

این مطلب توسط پروازیاران سیرنگ منتشر شده است

ادامه مطلب »

در سراسر ایران با کاربران حرفه‌ای

عملیات کارشناسان سیرنگ

استان مازندران
استان گلستان
استان آذربایجان

+98 21 4417 9162

مدیر فروش داخلی 107

+98 21 4417 9168

کارشناس فروش 1 - داخلی 101

+98 21 4417 9112

کارشناس فروش 2 - داخلی 102

+98 21 4417 9218

کارشناس فروش 3 - داخلی 103

+98 21 4417 9234

مدیر ترویج - داخلی 108

+98 21 4417 9228

خدمات پس از فروش - داخلی 116